Beatrijs Lombaerts
Mail voor nadere informatie
Over Beatrijs Lombaerts
Gent in 1964.

Ze genoot haar opleiding aan de Koninklijke Academie en aan het Institut Superieur National des Beaux-Arts te Parijs.

Oorspronkelijk genoot vrije grafiek Lombaerts’ voorkeur tot plots een verrassende disciplinewending haar van het tekenen, zwart op wit, naar de collage, met een verfijnd register van kleuren, doet zwenken .  Het ontstaan hiervan wordt doorgaans met kubisme  en dadaïsme in verband gebracht maar in feite heeft de techniek een lange voorgeschiedenis.  Reeds in de 10e eeuw illustreerde de Japanse dichteres ISE haar manuscripten met collages, Charles Dufresny, die aan het hof van Louis XIV werkte bekleedde zijn grafiekbladen met textiel.  Koningin Margrethe II van Denemarken maakt nú schitterende collages bij gedichten van haar echtgenoot, Prins Henrik.

In de wereld van de beeldende kunsten bleef de collage niet beperkt tot het ordenen van beeldelementen op een achtergrond zoals Braque, Picasso, Juan Gris en kompanen dat deden. Fotomontage, décollage, destruage, assemblage, “Combine painting”,   “junk art” en andere genres ontwikkelden zich vanuit de collage. Beatrijs Lombaerts zet deze trend, op haar eigenzinnige manier verder, ze opent een ontwakenende blik op de wereld waarin zij toeft. Zo beleeft ze haar dagelijkse omgeving, vindt er haar inspiratie in. Ze wacht op het moment waarop de werkelijkheid herinnering wordt. Resultaat: een verrassende spontane fixatie van vertrouwde taferelen. Lombaerts put uit het bestaan van de gewone mens een blijmoedige frisheid. Zij verzamelt oude stoffen met sierlijke motieven, dito behangpapier, geschenkverpakkingspapier...  Zij put uit dit zorgzame verzameld materiaal.

Beatrijs Lombaerts is één van de veelbelovende Vlaamse artiesten, die door het unieke karakter van haar medium : de collage, ons aller aandacht verdient.

Prof. Marcel Van Jole

 

About Beatrijs Lombaerts

Born in Ghent 1964, she studied at the Royal academy and at the school of Beaux-Arts de Paris.

Originally Beatrijs Lombaerts preferred free graphic art untill suddenly a surprising turn of discipline made her change from drawing, black on white a refined range of colours, to collage.

The origin of collage is usually connected to cubism and dadaïsm, but in fact the technique has a much longer previous history.  Already in the 10th century the Japanese poet, Ise, illustrated her manuscripts with collages and Charles Dufresny, who worked at the court of Louis XIV, covered his graphic pages with textile.

In the world of the visual arts collage was not restricted to arranging pictorial elements on a background, as Braque, Picasso, Juan Gris and his companions used to do. Photomontage, décollage, destruage, assemblage, ‘combine-painting’, ‘junk-art’, and other genres developed from collage.

Futurism even brought collage-assemblage-sculptures from among others Umberto Boccioni, Carlo Carrá and the dynamic typomontage of Gino Severini.

In suprematism as well El Lissitzky, as Moholy-Nagy, Popova and so many others used collage techniques.

The visual propaganda of the Soviets (Rochenko) together with the left orientated Dada led us to a few masters of this medium: Kurt Schitters, Paul Joostens (Antwerp), Geoge Grosz.

In Belgium I want to mention E.L.T. Mesens, René Magritte, Marcel Mariën and Robert Geenens.

Beatrijs Lombaerts continues this trend, in her own obstinate way; she opens a disarming look on her perception of the world. She lives her daily environment and finds there her inspiration. She waits for a moment when reality becomes memory. Result: a surprisingly spontaneous fixation of familiar images.

Lombaerts draws from the ordinary man’s existance a cheerful freshness. Beatrijs collects old textiles with decorative patterns, ditto wall-paper, gift wrappings. She draws from this carefully collected material.

Prof. Marcel Van Jole

 

Concernant Beatrijs Lombaerts:

Cette  artieste est née à Gand en 1964.

Elle a étudié à l’Académie Royale et à L’Institut Superieur National des Beaux-Arts à Paris.

La préférence de Lombaerts Beatrijs se porta d’abord sur le graphisme libre. Puis tout à coup, celle qui dessinait noir sur blanc et rehaussait d’un registre raffiné de couleurs vira au collage. La naissance de celui-ci est généralement attribuée au cubisme et au dadaïsme, mais l’histoire de cette technique remonte à bien plus loin. Au 10me siècle déjà, la poétesse Japonnaise Ise illustrait ses manuscrits de collages. Charles Dufresny, qui travaillait à la cour de Louis XIV, ornait ses feuilles de dessin de textile.

Dans le monde des beaux-arts, le collage ne s’est pas cantonné à la disposition d’éléments figuratifs sur un fond comme le faisaient Braque, Picasso, Juan Gris et leurs compagnons. Ainsi, photomontage, décollage, destruage, assemblage, ‘combine-painting’, ‘junk-art’ et d’autres genres se déployèrent à partir du collage.

Le futurisme nous offrit même les sculptures-assemblages-collages d’Umberto Boccini, de Carlo Carrá entre autres et le typomontage dynamique de Gino Severini.

Dans le suprématisme, El Lissitzky, Moholy-Nagy, Popova et bien d’autres utilisèrent la technique du collage.

La propaganda visuelle des Soviets (Rodchenko) et le mouvement Dada, lui aussi orienté à gauche, nous ont fourni quelques maîtres de ce genre: Kurt Schwitters, Paul Joostens (Anvers), George Grosz.

En Belgique même, il nous faut citer E.L.T. Mesens, René Magritte, Marcel Mariën et Robert Geenens.

De manière très personelle, Beatrijs Lombaerts continue cette tendance: elle jette un regard désarmant sur son univers mental, trouvant son inspiration dans le train-tains quotidien. Elle attend le moment où la réalité devient souvenir. Résultat: une fixation spontanée et étonnante de scènes familières.

Prof. Marcel Van Jole

 






Beatrijs Lombaerts - galerie de Beeldenstorm


Beatrijs Lombaerts - galerie de Beeldenstorm





Beatrijs Lombaerts - galerie de Beeldenstorm


Beatrijs Lombaerts - galerie de Beeldenstorm


Beatrijs Lombaerts - galerie de Beeldenstorm


Beatrijs Lombaerts - galerie de Beeldenstorm



Landgoed Maple Farm
De Beeldenstorm - Roosendaalsebaan 4
4744 SM Bosschenhoofd (Roosendaal) - Provincie Noordbrabant
Tel nr 0031 (0)165-340333 - email adres NVDBS@freeler.nl